Opleiding
Lesprogramma
Alle leerlingen krijgen in kleine klassen van circa 15 leerlingen les in de algemene vakken zoals rekenen, Nederlands, Burgerschap en soms ook Engels. Daarnaast krijgen ze ook praktische vakken die passen bij Werken, Wonen, Vrije tijd en Burgerschap. Denk aan metaaltechniek, winkelpraktijk, verzorging, koken, houtbewerking, groothuishouding, textiel en productietechniek.
Individuele leerroute
Het doel van ons onderwijs is om leerlingen in een veilige en prettige omgeving onderwijsresultaten te laten behalen die voor hem/haar maximaal haalbaar zijn, zonder de leerling te overvragen. Iedere leerling volgt daarom een eigen leerroute aan de hand van leerdoelen. Deze beschrijven de leerlingen in samenspraak met hun mentor en ouders/verzorgers in het ontwikkelperspectiefplan (OPP).
Leerlingen stellen leerdoelen in de 4 domeinen: Wonen, Werken, Vrije tijd en Burgerschap. Een leerdoel op domein Wonen kan bijvoorbeeld zijn: ‘Ik kan zorgen voor gezonde voeding’ of ‘Ik kan mijn eigen geldzaken en administratie regelen.’
Toekomstmogelijkheden
Na hun schooltijd zijn er voor onze leerlingen verschillende mogelijkheden. Dit hangt af van hoe makkelijk een leerling leert en wat de interesses en talenten zijn. Er zijn drie mogelijkheden:
1. (Begeleid) werk
2. Mbo entree-onderwijs
3. Overig (Bijvoorbeeld naar een vakopleiding van een bedrijf)
Medewerkers
Naast docenten en ondersteunend personeel is op iedere locatie een ondersteuningscoördinator, een psycholoog of orthopedagoog en een maatschappelijk werker aanwezig. Al onze medewerkers zijn opgeleid en gespecialiseerd in het geven van praktijkonderwijs en het bieden van ondersteuning. Samen onderwijzen, observeren, volgen en begeleiden zij de leerlingen nauwkeurig en werken aan hun zelfredzaamheid en zelfstandigheid.
Mentor
De mentor speelt een belangrijke rol. Hij kent zijn leerling goed en houdt hun resultaten en persoonlijke groei nauwkeurig in de gaten. Leerlingen en ouders kunnen altijd bij de mentor terecht. Leerlingen zien hem/haar dagelijks tijdens de mentortijd aan het begin van de dag. Omgekeerd neemt de mentor ook contact op met de ouders of verzorgers van de leerlingen om de ontwikkeling te bespreken.